سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سوره فتح و نسبت دادن ذنب به پیامبر اعظم(ص) 

به طور کلى مفسرین آن را گناهى دانسته‏اند که مشرکان به پیامبر نسبت مى‏دادند. علامه طباطبایى(ره) در تفسیر شریف المیزان مى‏فرمایند: منظور از «ذنب» در این جا گناه اصطلاحى؛ یعنى مخالفت اوامر مولوى الهى نیست زیرا اگر گناه شرعى باشد بخشش آن چه ارتباطى با پیروزى دارد؟ بلکه مراد از «ذنب» در این جا معنى لغوى است و آن وقتى است که انسان کارى کند که نتیجه نامطلوبى در پى آورد و چون پیامبر براى توحید قیام کرد و در برابر شرک و بت‏پرستى ایستاد این حرکت پیامبر نزد کفار و مشرکان ذنب و گناه بزرگ پیامبر(ص) به حساب مى‏آمد و جنگ و نبردهایى که در این زمینه پدید آمد همه را بر گردن پیامبر مى‏نهاده و کمر همت به نابودى آن حضرت بسته بودند. از طرف دیگر معناى «مغفرت» پوشاندن اثر نامطلوب است و خداوند با پیروزى آن حضرت اثر آنچه در ذهن کفار بود که نام پیامبر را محو کنند از بین برد و شوکت و سرافرازى را به ارمغان آورد.

منبع:

ترجمه تفسیر المیزان ج 18 ص 377 - تفسیر نمونه ج 22 ص 18.


نوشته شده توسط حجة بن الحسن در دوشنبه 85/7/3 و ساعت 8:14 صبح
نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
بانک صوتی 3
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا